Informatie Informatie
De Protestantse Gemeente te Eijsden bestaat sinds 1632.
Onze kerk maakt deel uit van de Protestantse Kerk van Nederland
, ontstaan in 2004 uit het samengaan van de Nederlands-Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk.
De leden van onze kerk wonen in Eijsden, Gronsveld, Sint Geertruid, Mheer, Eckelrade, Banholt en Maastricht. De meeste van hen zijn van oorsprong uit andere provincies afkomstig en hebben in onze regio hun bestaan gevonden.
Onze kerk is een kleine, zeer levendige gemeente die hecht aan ruimte voor openheid, gastvrijheid en verschillen in geloofsbeleving. Het aantal gemeenteleden fluctueert als gevolg van in- en uitstroom van vooral jonge gezinnen. In 2016 bedraagt het aantal kerkleden 160 personen.

Kerkgebouw
Het huidige kerkgebouw is gebouwd in 1906 en staat op de monumentenlijst. De kerk is ontworpen door architect J.M. Odinot.
In de kerk bevindt zich sinds 1980 een in 1976 door Verschueren Orgelbouw (Heythuysen) gebouwd orgel, afkomstig uit particulier bezit.
Het interieur is aan het eind van de vorige eeuw fraai gerestaureerd. Sinds de zomer van 2015 is ook de buitenkant van de kerk op een schitterende manier gerenoveerd.
Meer informatie over de bouwstijl van de kerk vindt u op de
website kerkgebouwen in Limburg
Of bekijk de mooie overzichtsvideo van onze kerk.

Interieur van de kerk, duif en kleurstelling
Het interieur van de kerk, de kleurstelling en de duif zijn ontworpen door Sjef Hutschemakers.

De onderste laag bevat aardse kleuren, zacht en in harmonie op elkaar afgestemd. De mens is uit de aarde genomen.

De tussenlaag, boven de lambrisering, is in een ononderbroken kleur geschilderd en heeft de bedoeling de kerkganger als het ware mee te nemen van het aardse naar het hemelse.

De bovenste laag staat voor het hemelse: het zachtblauwe plafond van de kerk waar de rozetten met bladgoud zijn overtrokken.

De duif die in een stralenkrans op de achterwand staat afgebeeld, staat voor de verinnerlijking van het geloof, de inspiratie.

Kruis en kandelaar
Het kruis en de kandelaar zijn ontworpen door Marleen B. Berg.
In het kruis en de kandelaar verwijzen zowel de lijnen (horizontaal en verticaal), als het materiaal (koper, zilver en goud) naar de dubbele beweging van mens naar God, van God naar mens en van mens naar mens. In de lijnen van de kandelaar zien we de vorm van het kruis terug, het kruis als basis van het licht.

Een gedicht van Roel Bosch, geïnspireerd door o.a. het interieur van de kerk.

Diaconie
De diakonie van PKN Eijsden valt onder de kerkenraad en heeft een aantal, zo nu en dan wisselende, vaste doelen: momenteel zijn dit 'Pieterke',  'Homeless Child' en 'Voedselbank Limburg-Zuid'.

Kindernevendienst en kinderopvang
Op dit moment zijn er weinig jonge kinderen in onze kerkelijke gemeente. Daarom is er geen kindernevendienst tijdens de kerkdiensten.

Kerkberichten
Kerkberichten is het kerkblad voor de Protestantse Gemeente Maas-Heuvelland (Maastricht, Gulpen-Vaals en Valkenburg-Meerssen) en de Protestantse Gemeente Eijsden en is een uitgave van de Stichting Protestants Maas-Heuvelland.
Kerkberichten verschijnt 10 maal per jaar. U vindt hierin ook informatie over kerkdiensten van andere protestantse kerken in Maastricht en omgeving.
Verdere informatie of abonnementen vindt u op de website van de Protestantse Gemeente Maas-Heuvelland.

Kerkvisie
De door de kerkenraad vastgestelde kerkvisie van de Protestantse Kerk in Eijsden (oktober 2023): vindt u in dit document.

Begroting
De begroting van de Protestantse Gemeente Eijsden is uitgewerkt in het hoofdstuk 'ANBI kerk'.

Begroting diaconie
De begroting van de diaconie van de Protestantse Gemeente Eijsden vindt u in het hoofdstuk 'ANBI diaconie'.

De Protestantse gemeente Eijsden hanteert deze privacyverklaring.

datum en tijdstip 28-03-2024 om 10.00 uur
Voedselbank meer details