Protestantse Gemeente Eijsden

Nieuwsbrief oktober-november 2024 Nieuwsbrief oktober-november 2024
Vanuit de kerkenraad in Eijsden

Diensten de komende periode.
In oktober en november zijn de volgende diensten in Eijsden gepland: op 13 oktober is er een dienst met als voorganger ds. Boot-de Boer, op 3 november de jaarlijkse gedachtenisdienst met Klaas Spoelstra als voorganger en op 24 november een Avondmaalsdienst met ds. Joen Drost als voorganger.

Collecten Diaconie
In de diensten in oktober en november wordt er voor de volgende doelen gecollecteerd: op 13 oktober voor een project in Indonesië (Werelddiaconaat), op 3 november voor een project in Ghana (eveneens Werelddiaconaat) en op 24 november voor de Voedselbank. Tijdens de dienst wordt een korte toelichting gegeven op deze collecten.

Gedachteniszondag
In de dienst van 3 november staan we zoals elk jaar rond deze tijd stil bij degenen die ons dit jaar of al eerder zijn ontvallen. Hoewel Jeroen Rootert in Amsterdam woonde, maar in zijn jeugd wel veel in onze kerk is geweest zullen we hem in die dienst gedenken. Hij overleed plotseling op 14 februari in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam.
Iedereen is uitgenodigd de overledenen in haar/zijn omgeving met haar/zijn naasten te gedenken en een kaarsje aan te steken. We kijken ernaar uit om met velen de ontvallenen gezamenlijk te herdenken.

Kerkenvisie
Op verzoek van de gemeente Eijsden-Margraten doet adviesbureau ‘RO-Groep’ een onderzoek naar het toekomstig gebruik van de kerken in deze gemeente. Op 24 september werd in de kerk een inloopavond georganiseerd waar huidige en misschien ook toekomstige gebruikers waren uitgenodigd om met elkaar te spreken over de gebruiksmogelijkheden van de kerk. In een volgende uitgave van Kerkberichten zullen we daar langer bij stilstaan.

Wel en Wee
Kortgeleden kreeg ons gemeentelid dhr. Peter Michielse het bericht dat na onderzoek was gebleken dat hij ongeneeslijk ziek is. In overleg heeft hij ervoor gekozen om geen behandeling meer te ondergaan. Wij wensen Peter en zijn familie sterkte en leven met hen mee.

Leeskring
Op vrijdag  13 september bespraken we ‘Vallen is als Vliegen’ van Manon Uphoff, een hartverscheurend boek over het incestverleden van de schrijfster. Manon Uphoff heeft er lang over gedaan om dit te kunnen schrijven.
Voor de bijeenkomst op vrijdag 1 november lezen we ‘Afslag 23’ van Özcan Akyol, of Eus, zoals hij op de TV genoemd wordt en ook vaak te zien is als een gewaardeerde talkshowgast of presentator. Zie voor een uitgebreidere toelichting het programma Onderweg, in Kerkberichten. Daar staat iets meer informatie over de Leeskring in Eijsden. We komen bijeen van 14.00 tot 16.00 uur in het Kerkcentrum aan de Wilhelminastraat in Eijsden.

Dick Rootert

Kerkdienst