Nieuwsbrief augustus - september 2024 Nieuwsbrief augustus - september 2024
Vanuit de kerkenraad in Eijsden

Diensten de komende periode.
Er is voor de zomerdiensten in Maas-Heuvelland weer een mooie flyer opgesteld die op diverse plaatsen in Maas-Heuvelland is uitgereikt en ter inzage is gelegd. Hierin zijn niet alleen de diensten in Maastricht, Valkenburg, Gulpen, Vaals en Eijsden opgenomen, maar staat ook informatie over andere activiteiten zoals (Be)zin in film, concerten enz. Voor ieder aan te raden de folder in te zien. Deze ligt in Eijsden in de hal van de kerk.
Deze zomer zijn er na de maand juli nog diensten op 4 augustus (voorganger Agnes Hana), 18 augustus (voorganger Ruud Foppen), 1 september (voorganger Klaas Spoelstra) en 22 september (voorganger Esther van der Panne). We rekenen op een goede bezetting in de diensten.

Jaarrekeningen 2023
De jaarrekeningen 2023 van Kerkrentmeesters en Diaconie zijn opgesteld, gecontroleerd en in mei door de kerkenraad vastgesteld. De jaarrekening van de Kerkrentmeesters laat een positief operationeel resultaat zien. Door medegebruik van het Kerkcentrum door de naschoolse opvang blijft ons financieel resultaat positief. De jaarrekening van de Diaconie laat een zeer klein verlies zien waarvoor bewust is gekozen omdat we meer dan voldoende ruimte hebben in de reserves. Het in collectes verkregen geld wordt 1:1 overgemaakt naar de tijdens de diensten genoemde doelen. Soms wordt iets extra overgemaakt.
Inmiddels heeft de landelijke CCCB (Classicale College voor de Behandeling van Beheerszaken) vanuit haar kerkordelijke verantwoordelijkheid een goedkeurende reactie gestuurd inzake beide jaarrekeningen. Daarmee kan decharge worden verleend aan het bestuur van onze kerkgemeenschap voor de jaarrekeningen 2023.

Kerkenvisie Protestantse kerk Eijsden
Zoals in de vorige Kerkberichten al is gemeld wordt in opdracht van de gemeente Eijsden-Margraten door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de kerkgebouwen in deze gemeente. Voor onze kerk is het hoofddoel is om het gebouw in stand te houden. Maar in een gemeente Eijsden-Margraten met zo veel katholieke kerken zullen er toch knopen moeten doorgehakt over het eventueel uit gebruik nemen van de kerk.
Afgesproken is om een omgevingsdialoog te starten met personen en organisaties in Eijsden die nu en in de toekomst iets kunnen betekenen voor het gebruik van ons zogenaamde Diepstraatkerkje. Op dinsdag 24 september om 19.30 uur staat deze gespreksavond gepland on ons kerkgebouw. De externe adviseur zal uitnodigingen versturen en gespreksleider zij die avond. Gemeenteleden die graag betrokken willen worden zijn van harte welkom, maar moeten zich vooraf wel even aanmelden.

Gemeenteavond
Op 28 mei was er zoals gebruikelijk weer een gemeenteavond. Daar werden van Kerkrentmeesters en Diaconie de begrotingen 2024 en de jaarcijfers van 2023 gepresenteerd en besproken. Verder is gesproken over de toekomst van onze kerk. We zien dat het beheer van kerk, tuin en kerkhof de nodige aandacht vraagt. Daarom ook nog eens langs deze weg vanuit deze gemeenteavond een oproep om (gezellig) samen een aantal werkzaamheden te verrichten die echt nodig zijn voor instandhouding van kerk, kerktuin en begraafplaats.

Wel en wee
Enige tijd geleden is Roel Haberkorn met spoed opgenomen in het Radboudziekenhuis in Nijmegen en na onderzoek geopereerd. Het was een spannende tijd voor het gezin. Gelukkig kon Yvonne  tijdelijk bij dochter Karin in huis verblijven om veel bij Roel te kunnen zijn. Na een langzaam herstel is Roel gelukkig weer thuis. Wel zal hij nog een revalidatietraject moeten doorlopen. Wij wensen hen alle goeds en leven met hen mee.

Leeskring
De leeskring komt bij elkaar op vrijdag 9 augustus om 14:00 uur in het kerkelijk centrum in Eijsden. We bespreken dan het boek “de Bekoring” van Hans Münstermann. En volgende afspraak is ook al gemaakt voor vrijdag 13 september. Dan staat Manon Uphoff op het programma met “Vallen is als vliegen”.

Dick Rootert

datum en tijdstip 04-08-2024 om 10.00 uur